Iedere dag ‘iets’ op je social mediakanalen plaatsen is niet altijd even makkelijk. Wat als je het te druk heb met je opdrachten of je misschien even niets leuks te melden hebt. Het is zonde voor je online zichtbaarheid, als je hierdoor aan de aandacht van je volgers ontsnapt. Ik snap dat je graag authentiek wil ondernemen, bij jezelf wil blijven en werken vanuit je passie. En dat kan nog steeds! Planning is echter wel belangrijk. Ik deel graag enkele tips & tricks zodat je online in contact kan blijven met je publiek en potentiële nieuwe klanten. Een Social Media Content Kalender kan dan namelijk een oplossing zijn.

Social Media Content Kalender

Een Social Media Content Kalender is een document waarin je precies bijhoudt welke content je op welke dag en welk tijdstip gaat delen. Zo deel je altijd belangrijke content met je doelgroep als je even weinig tijd hebt of geen inspiratie.

Waar vind je deze content?

Wellicht heb je een website, die vol staat met informatie die je kan delen in artikelen in tijdschriften of via Social Media. Online vind je diverse content- of inhaak kalenders zoals issuekalender en inhaakkalender. Met deze inhakers kan jij bepalen welke content aansluit bij jouw dienst of product en gedurende het jaar relevant is voor jouw doelgroep. Daarnaast zijn er meer handige plekken waar je passende content kunt vinden. Zo kan je op Twitter, trends en trendwatchers volgen in jouw specifieke vakgebied. En via Buzzsumo zoek je ter inspiratie op keywords welke artikelen in jouw branche het meest gedeeld zijn.

Informatie verzamelen en realiseren

Bepaal voor jezelf op welke platformen je de focus wil gaan leggen. Je hoeft echt niet op elk social media kanaal aanwezig te zijn. Focus je op die kanalen waar jouw doelgroep actief is. Kruip in de huid van je doelgroep. Wat voor soort berichten vinden zij leuk? Houd bij het schrijven en bedenken altijd je doelgroep in je achterhoofd. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit.

Zelf heb ik alle voor mij relevante informatie in een excel document gezet. Noteer de informatie zoals voor jou fijn is. Maak het overzichtelijk zodat je je content kan gaan inplannen en delen. Tips om mee te nemen in je planning is:

  • Datum: Maak de dagen overzichtelijk
  • Type content: Noteer in je planning om wat voor type content het gaat zoals VLOG / BLOG / QUOTE / ARTIKEL / FOTO
  • Kanaal: Bepaal per bericht op welk kanaal je deze gaat communiceren. Twitter heeft bijvoorbeeld minder tekens beschikbaar dan Facebook en op Instagram werken beelden weer heel goed.
  • Actie: Zet in je planning ook de actie die nodig is om je post te maken. Misschien moet je nog een blog schrijven of foto’s maken voor Instagram. Dit kost tijd en moet ingepland worden.

Neem de tijd om je content te gaan ontwikkelen. Zit je in de juiste flow? Kijk dan of je lekker vooruit kan werken.

Inplannen, aan de slag!

Heb je je planning en content op orde? Tijd om in te gaan plannen. Met Facebook kan je veelal prima je posts zelf inplannen, met de overige sociale media lukt dat niet. Om tijd te besparen kan je hiervoor gebruik maken van bijvoorbeeld Hootsuite.

Houd na het plaatsen je kanalen goed in de gaten en reageer op je volgers als zij een bericht achter hebben gelaten. Deze interactie met je doelgroep is superbelangrijk! Bekijk goed of goed jouw content strategie werkt.

Nog steeds abracadabra?

Is het voor jou nog steeds Abracadabra en zou je dit liever één op één of in groepsverband willen doornemen?
Neem dan eens contact met me op. Dan plan ik graag een event in het Ondernemershuis Zeist om er met elkaar aan te werken.